Oppdatert:

k Østenfjeldske Hurtigrutevenner

MS Midnatsol

RUNDTUR MED MS MIDNATSOL

En eventyrlig reise langs norskekysten

Hammerfest - Bergen - Hammerfest

#verdensvakrestesjøreise

MS Midnatsol

Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Dag 7 Dag 8 Dag 9

Dag 4 - 14. juni 2008

Trondheim - Ålesund

Når vi våknet den fjerde dagen lå allerede skipet til kai i Trondheim, og siden vi inntok en solid frokost og kaffe, ble det litt lite tid til å dra på land her, var kun en snartur for å ta noen bilder av skipet ved kai. Skipet forlot Trondheim i skarp rute klokken 10:00 og neste anløp var Kristiansund N.

Her ville vi ta et lite avbrekk fra hurtigruten, ikke det at vi var lei båtturen, men en liten busstur over den berømte Atlanterhavsveien var noe vi måtte få med oss. Detaljer om den veien lenger ned på siden, under bildene. Bussturen tok ca 4 - 5 timer og vi gikk ombord i skipet i Molde, kjent for sine 222 fjelltopper (Romsdalsalpene) og ikke minst "Røkkeløkka" eller Aker Stadion, hvor fotballaget Molde FK har sine hjemmekamper.

a

Ved landgangen stod reiselederassistent Svein Kjenner og scannet nøkkelkortene til de som gikk i land i Trondheim, Det gir dem full kontroll over hvem som er i land og de som ikke er scannet inn på skipet ved avgang, blir umiddelbart etterlyst.

a

En av mannskapet ser til at skipet til enhver tid er nymalt og vakker, så skutesiden må friskes opp
når de har anledning.

a

I Trondheim lå også Trollfjord ved kai og disse to skipene er såkalte søsterskip, dvs. at de har samme skrogutforming og er bygget ved Fosen Mek. verksted, som ligger i Trondheimsfjorden og dette verkstedet kan vi se fra skipet når vi går ut, (MS World ble også bygget ved samme verksted). Selv om de har samme skrog, vil det ikke si at de ikke identiske innvendig. Trollfjord ble bygget i 2002 og tar 822 passasjerer, mens Midnatsol ble bygget i 2003 og tar 1000 passasjerer.

a

Heisene på MS Midnatsol og vi kan såvidt skimte inngangsporten øverst i bildet.

a

Vi kunne for et lite beløp besøke kapteinen på broa, hvor vi ble servert en drink og fikk bevis for besøket. Vi kunne spørre kaptein John Tindvik (midt i bildet) og sikkerhetsoffiser Stein Hellesvik (nummer to fra venstre, i samtale med reiseleder Kjenner) om hva det skulle være, så lenge det dreide seg om skipet, spesifikke skipsdata, navigering og andre relevante ting på broa. Bare som en opplysning, drinkene var alkoholfri, selvfølgelig.

a

Vi ankommer Kristiansund, med Sørsund bru.

a

Selv om en kan oppleve mye flott på turen, kan også en oppleve noe som ofte er et vanlig syn etter kysten, fiskebruk som ikke klarer å drive lønnsomt og som blir nedlagt, her fra Kristiansund.

a

Kristiansund med Sørsund bru i bakgrunnen.

a

Nå skal vi på sigthseeing og skal kjøre buss til Molde, via en kro, hvor vi får servert Bacalao og god drikke for deretter å kjøre den berømte Altanterhavsveien.

a

Før vi tok ferge fra Kristiansund til Averøy, ble det tid til litt sightseeing i Kristiansund, hvor vi blant annet observerte denne lille fergen som i mange ti-år har mellom øyene og fremdeles går til tross for ny bru.

a

Kvernes Stavkirke, antagelig bygget på 1300-tallet og er faktisk en av Norges yngste stavkirker.

a

Atlanterhavsveien, åpnet i 1989 med sine krumminger over holmer og skjær, ble i 2005 kåret til århunderets byggverk 1905-2005, og har status som nasjonal turistveg. Vegen er ikke mer enn 8,27 km lang og har åtte broer og ligger helt ute i havgapet. I byggeperioden på 6 år opplevde arbeiderne hele 12 orkaner, så det kan sies å være skikkelig værhardt her.

Vi har kommet oss ombord i Molde og ved utseilingen kan en se de mange tindene som omkranser byen, det eksakte tallet er 222 topper, et skikkelig panoramasyn.

a

Vi ankom Ålesund ved midnatt, så det ble et bilde før køya var neste stopp.

Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Dag 7 Dag 8 Dag 9

Her kan søke på mine sider eller på nettet